De Vluchtelingen (Deel 2) De waarheden en de leugens

12 Okt

Displaced people from the minority Yazidi sect, fleeing violence from forces loyal to the Islamic State in Sinjar town, walk towards the Syrian border, on the outskirts of Sinjar mountain, near the Syrian border town of Elierbeh of Al-Hasakah Governorate August 11, 2014. Islamic State militants have killed at least 500 members of Iraq's Yazidi ethnic minority during their offensive in the north, Iraq's human rights minister told Reuters on Sunday. The Islamic State, which has declared a caliphate in parts of Iraq and Syria, has prompted tens of thousands of Yazidis and Christians to flee for their lives during their push to within a 30-minute drive of the Kurdish regional capital Arbil. Picture taken August 11, 2014. REUTERS/Rodi Said (IRAQ - Tags: POLITICS CIVIL UNREST TPX IMAGES OF THE DAY) - RTR426FA

Na mijn vorige blog over de vluchtelingen heb ik veel reacties gehad. Veel hartverwarmende reacties, maar ook een aantal die iets negatiever waren. Wat mij opvalt, is dat veel mensen iets roepen, wat ze ergens kennelijk hebben gehoord, gelezen of opgevangen, maar dat dit niet op feiten wordt gecontroleerd. Daarom volgen hierna een aantal stellingen, waarvan ik dan de feiten erbij zal zoeken, wederom om discussies in het juiste perspectief te plaatsen.

Stelling 1: Ze komen alleen naar het noodwestelijke (dus rijkere) deel van Europa

We gaan weer even naar de website van Vluchtelingenwerk, via bijgaande link:

http://www.vluchtelingenwerk.nl/feiten-cijfers/cijfers/bescherming-Europa

Op basis van deze website heb ik onderstaand overzicht samengesteld over het eerste half jaar 2015:

schema

Bovenstaande overzicht zegt het eigenlijk al. Het is zeker niet zo dat de vluchtelingen zoveel mogelijk naar het rijke gedeelte komen, Duitsland neemt het leeuwendeel voor haar rekening, maar verhoudingsgewijs zijn Hongarije, Oostenrijk en Zweden te prijzen om de aantallen die ze opnemen. En Nederland? Wij doen niet meer dan gemiddeld en het aantal over het eerste half jaar is 6.090 vluchtelingen, oftewel 0,04% van onze bevolking. Eet jij werkelijk een boterham minder vanwege deze vluchtelingen? Ga je een keer minder op vakantie? Of stel je de aankoop van je nieuwe Iphone uit vanwege dit enorme probleem?

Stelling 2: Ze pakken onze banen af

Veelgehoorde opmerking, de vluchtelingen die in het eerste halfjaar Nederland in kwamen, gaan onze banen afpakken. Ook dit is weer zo’n loze stelling, die met cijfers genadeloos onderuit te halen is. Laten we er van uitgaan, dat van deze 6.090 vluchtelingen aan wie asiel is verleend, de helft mannelijk is en in staat is om te werken. Dan gaat het dus om 3.045 potentiële werknemers. Het aantal openstaande vacatures in Nederland eind 2e kwartaal bedroeg 131.000 volgens het CBS.

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/arbeid-sociale-zekerheid/publicaties/arbeidsmarkt-vogelvlucht/korte-termijn-ontw/2006-arbeidsmarkt-vv-vacatures-art.htm

Volgens hetzelfde CBS telt Nederland op dit moment 604.000 werklozen:

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/arbeid-sociale-zekerheid/publicaties/artikelen/archief/2015/werkloosheid-daalt-het-snelst-onder-25-tot-45-jarigen.htm

Sowieso is het al een rare situatie dat we 604.000 werkelozen hebben ten opzichte van 131.000 openstaande vacatures. Kennelijk zit er nog een flinke mismatch in onze arbeidsmarkt, maar volgens hetzelfde artikel van het CBS is de jeugdwerkeloosheid ten opzichte van het tweede kwartaal 2014 al gedaald van 9,9% naar 8,2%.

Ik zie geen enkele bedreiging dat “banen worden afgepakt” door 3.045 vluchtelingen die aan de slag zouden kunnen. En daarnaast, een plaatje wat dit weekend op social media circuleerde, het is wat zwart-wit gesteld maar toch…

1544961_10151943792141840_1203767724_n

Stelling 3: Nederland wordt 1 groot AZC:

Kennelijk als je je haar blondeert, worden ook je hersencellen aangetast. Of Wilders weet donders goed hoe je moet inspelen op angst van mensen die niet weten hoe ze zijn leugens kunnen ontmaskeren. Hiervoor verwijs ik naar een artikel wat vandaag op Vastgoedjournaal verscheen. Vluchtelingen hoeven helemaal niet een AZC in als we alle leegstaande woningen in Nederland zouden benutten. Ook andere woningzoekenden zouden prima geholpen kunnen worden, maar ik vermoed dat de spanning op de woningmarkt ook te maken heeft met een mismatch. Maar er is geen sprake van dat vluchtelingen “onze” woningen in pikken.

https://www.vastgoedjournaal.nl/news/19358/vj-commentaar-er-is-geen-huisvestingsprobleem-met-vluchtelingen-maar-een-doorstroomprobleem

Stelling 4: Het zijn gelukszoekers, kijk maar want ze hebben allemaal een mobieltje:

Dit is ook zo’n rare conclusie. Omdat je wanneer je op de vlucht slaat, je mobieltje meeneemt, ben je een gelukszoeker? Dat is toch raar? Stel je nu eens voor dat je zelf acuut moet vluchten. 20 jaar geleden greep je dan je portemonnee mee, want daar zat alles in wat je nodig had. Belangrijke telefoonnummers kende je toen nog uit je hoofd. Maar tegenwoordig is de wereld anders, alles wat je echt nodig hebt, zit in je telefoon! Het is de enige manier waarop je nog contact kan hebben met achterblijvers, je bankzaken kun je ermee regelen, je contacten en weet ik wat al niet meer. Het geldt toch voor ons allemaal? Als je vroeger je portemonnee vergat als je weg ging, moest je terug om die te gaan halen, want je kon niks zonder portemonnee. Nu is dat je telefoon, als ik die vergeet, kan ik echt terug naar huis. Als ik mn portemonnee vergeet, kan ik ook zonder. Zeker als je je bankpas in het hoesje van je mobiel hebt gestoken. Dus een rare conclusie.

Afsluitend

Gelukkig is Europa wel degelijk bereid om de vluchtelingen op te vangen. Het zal zeker spanningen kunnen geven, maar het moet op te lossen zijn. Incidenten als in Oranje en Woerden baren me meer zorgen dan de vluchtelingen. Hartverwarmend is het dan om te zien dat de inwoners van Woerden daarna de vluchtelingen wel heel erg welkom heten.

Volgende keer zal ik wat meer schrijven over de situatie in het derde kwartaal, als alle bronnen zijn bijgewerkt, want dat de aantallen zijn toegenomen is wel duidelijk. Maar nog steeds geldt, lieve mensen, laat je niet gek maken! Laat je niet bang maken, door de media, politici en allerlei andere roeptoeters. Blijf de feiten checken en gebruik je gezond verstand! En deel deze blog, ik snap dat niet iedereen aan het uitzoekwerk toekomt, dus laat mij je helpen om jullie van argumenten te voorzien en een menselijk geluid te laten horen!

Update 27 oktober:

Hierbij de link naar De Vluchtelingen Deel 3, over de situatie in het derde kwartaal!

De Vluchtelingen Deel 3; Het derde kwartaal, de situatie in Nederland.

En lees verder op: Vluchtelingen Deel 4 De waarheid en de leugens

Advertenties

397 Reacties to “De Vluchtelingen (Deel 2) De waarheden en de leugens”

  1. Objectieve reactie 17 oktober 2015 bij 13:01 #

    Graag objectiever schrijven ipv “links” schrijven. Je verhaal heeft sterke punten maar als VVD’er word je snel verdrietig van de overdreven opmerkingen en richtingen die je ons wilt insturen. Ik maak zelf wel uit wat ik belangrijk vind, en in dit geval vind ik dat de Nederlandse economie. We lossen door veel vluchtelingen op te vangen, niet het probleem op. We verschuiven het probleem van Syrië naar Nedeland. Blijf daarom aub objectief en niet sturend.

    • manischpositief 17 oktober 2015 bij 13:32 #

      Vreemde reactie….jij maakt uit dat ik objectiever moet zijn en vervolgens maak je zelf wel uit wat jj belangrijk vindt…ik schrijf zoals ik schrijven wil, als het je niet aanstaat, kun je ook stoppen met lezen. Ik vind welzijn belangrijker dan welvaart, dus je bent niet in de positie om mij te sturen om objectief te blijven. Daarnaast, met je sturende opmerking probeer je mij een kant op te sturen??? Of zie je dat zelf niet in? Of zijn alleen VVD-ers objectief?

  2. Frank Vercoulen 17 oktober 2015 bij 16:42 #

    Wat ik nergens vind is het oppervlakte van het Land. Nederland is gewoon heel dicht bevolkt en dat is aan het aantal inwoners niet te zien.

    • Rene Hoogmars 17 oktober 2015 bij 22:29 #

      Ja koekoek, alsof bevolkingsdichtheid van belang is…

  3. Realist 18 oktober 2015 bij 06:37 #

    Ga alleen even op je eerste punt in. In het eerste half jaar werkte het Europese beleid nog; dat wil dus zeggen dat ze in het eerste veilige land asiel moesten aanvragen (en dus geregistreerd werden). De grootste stroom komt na de eerste helft, en dan meestal naar de rijkere landen, gewoon een feit. Kijk maar even naar de cijfers die ondertussen genoemd worden door de landen zelf, Duitsland tussen de 800000 en 1000000, Nederland tussen de 50000 en 60000.

    • Azc'er 18 oktober 2015 bij 12:57 #

      Onzin. Je concludeert dat het Dublin akkoord niet meer geldt? Ik werk op een azc. Hier zitten ook (zoals wij het noemen) ‘dublinners’ en die moeten gewoon terug naar het land waar ze als eerst asiel aangevraagd hebben.

  4. Gijs 18 oktober 2015 bij 07:48 #

    Goed stuk, wat mij betreft geen speld tussen te krijgen. Waar ik het antwoord niet van weet is de vraag: hoeveel vluchtelingen worden opgenomen in de omringende niet-europese landen? Daar zijn de culturele verschillen natuurlijk kleiner en zijn er eveneens betere en gunstigere leefomstandigheden dan waar ze vandaan komen. Heb je die cijfers ook?

    • Bernard 18 oktober 2015 bij 09:39 #

      Zo’n 95 procent van de ongeveer vier miljoen Syriërs die hun land zijn ontvlucht, bevindt zich in vijf landen: Turkije, Libanon, Jordanië, Irak en Egypte.
      (Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/2015/09/14/dit-is-wat-je-moet-weten-om-de-vluchtelingencrisis-te-begrijpen#vraag8 )

      • Pollie 19 oktober 2015 bij 17:34 #

        Klopt als een bus! En de mensen die tegen zijn maar roepen ze moeten opgevangen worden in de regio. En volgens een aantal mensen ben je als je na een paar jaar in een kamp in erbarmelijke omstandigheden hebt gezeten en je zoekt dan naar betere omstandigheden dan ben je opeens een gelukzoeker. Deze mensen zouden waarschijnlijk gewoon in Nederland blijven zitten als het hier oorlog is. Makkelijk oordelen over mensen die de ellende van oorlog proberen te ontvluchten.

    • Azc'er 18 oktober 2015 bij 12:59 #

      Kijk ‘The European Refugee Crisis and Syria Explained’ op YouTube

  5. Realist 18 oktober 2015 bij 08:04 #

    Typisch linkse benadering om alle realiteit die we dagelijks helaas moeten aanschouwen en ondergaan te generaliseren om vervolgens weer lekker weg te kijken en de werkelijke problemen niet te benoemen. Triest ook dat dit linkse gedachtengoed de media controleert.

    • manischpositief 18 oktober 2015 bij 09:24 #

      Voor een realist heb je slecht gelezen. Ik zeg niet dat we moeten generaliseren en wegkijken. Sterker nog, ik ben volkomen realist als ik zeg dat we dit probleem niet moeten opblazen en deze mensen gewoon moeten helpen! Gewoon een medemens in nood opvangen, niet be- of veroordelen of het wel een echte vluchteling is, niet bang zijn voor de begroting of onze banen of voor een andere religie…gewoon helpen, deze mensen opvangen en niet in de kou laten staan. Waar staat dat dit typisch links is? Of staat links voor mensen helpen en staat rechts voor mensen laten barsten? Ik snap dat links rechts denken niet helemaal…we moeten deze vluchtelingen gewoon helpen!

    • Doederina 18 oktober 2015 bij 09:41 #

      Ja gelukkig wel, want als de rechtse gedachtegoed de media zou controleren zouden we een heel blank, egoïstisch land zijn, waar ik niet in zou willen wonen

  6. Rob Smulders 18 oktober 2015 bij 08:30 #

    Jammer dat bronnen niet altijd even betrouwbaar zijn. Hierbij een andere bron met recentere cijfers uit een artikel van 29 september op Volskrant.nl In de eerste acht maanden van dit jaar zijn er 25.000 asielzoekers naar Nederland gekomen. Achtduizend van hen waren nareizende gezinsleden, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

    Via het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) blijkt dat de bezetting centrale opvang in 2015 tot en met 12 oktober 2015 in Nederland 39.204 mensen bedraagt.

    Van 1 september t/m 12 oktober zijn er dus 14.204 mensen bijgekomen, als boven vermelde feiten wel kloppen. Dit breng aantallen toch in een geheel andere context. Maar ja, gaat het daadwerkelijk om de feiten of informatie om de publieke opinie te beïnvloeden? Het is net politiek.

    • manischpositief 18 oktober 2015 bij 09:08 #

      Het gaat om feiten…over de periode 1e halfjaar 2015. Dus vergelijk het niet met een andere periode…

      • Rob Smulders 18 oktober 2015 bij 09:33 #

        Het artikel heb je op 12 oktober geschreven. Toen waren recentere cijfers beschikbaar, waardoor het artikel in een ander perspectief komt te staan. Begrijp me niet verkeerd. Er moet een oplossing gevonden worden voor de vluchtelingenproblematiek. Nu wordt zowel door de politiek als voor- en tegenstanders mensen zand in de ogen gestrooid.

      • Jesse 18 oktober 2015 bij 13:09 #

        Ik ben met Rob eens dat het een beetje nutteloos is om verouderde cijfers te gebruiken, die niet een weerspiegeling zijn van de huidige situatie.

    • Gael 20 oktober 2015 bij 14:41 #

      Lastige van het gebruik van ‘bronnen’ is dat het cruciaal is te weten en begrijpen waar deze aantallen vandaan komen en hoe te interpreteren. Bij krantenkoppen gaat dit nog weleens ‘verkeerd’ het is maar net hoe de verslaggever deze aantallen interpreteert. Met wat verdieping, tijd en moeite is het wel degelijk mogelijk de ‘juiste’ cijfers ‘feitelijk’ te achterhalen. Om hier een beeld over te krijgen zou je dit artikel kunnen lezen: http://www.flipvandyke.nl/2015/09/asielzoekers-en-asielinstroom-het-idiote-tellen/

  7. Jans 18 oktober 2015 bij 08:50 #

    Ik zal je blog zeker delen. Een opmerking: bij het aantal mensen dat de arbeidsmarkt opkomt maak je een scheiding tussen mannen en vrouwen. Een scheiding tussen volwassenen en kinderen zou een betere zijn. Kinderen mogen immers niet werken, terwijl vrouwen daar prima toe in staat zijn. 😉

    • manischpositief 18 oktober 2015 bij 09:06 #

      Klopt…dat zat ook achter het idee van deze opmerking, maar het is door velen anders opepakt, ik kan het niet beter zeggen dan jij zojuist gedaan hebt, dank je wel!

  8. Kale Karel 18 oktober 2015 bij 09:00 #

    Tuurlijk kloppen de cijfertjes in dit stuk helemaal. En gelukzoekers zitten er wel degelijk tussen. Waarom ‘vlucht’ iemand dan niet naar het eerste de beste veilige land ? Waarom blijft diegene niet zo dicht mogelijk bij zijn thuis ? Waarom vluchten mannen en laten zijn hun gezin achter in een ‘onveilige’ situatie, wetende dat een procedure voor gezinshereniging 6 maanden tot een jaar kan gaan duren. Het gezin blijft al die tijd in eigen land ? Ik heb helemaal niet tegen op echte vluchteling en degene met verkeerde bedoelingen moeten dan ook meteen teruggestuurd worden !

    • Pollie 18 oktober 2015 bij 10:08 #

      Er zitten drie miljoen vluchtelingen in omringende landen dus hoezo zeg je dat ze niet naar landen dichtbij gaan? Verdiep je eens in de feiten!

  9. Krijn Kros 18 oktober 2015 bij 10:25 #

    In WO 1 hebben we een miljoen Belgen opgenomen. Hoeveel wonen er nog hier?

    We hebben Iraniërs, Irakezen en ex Joegoslaven in een veelvoud opgenomen.
    Hoeveel wonen er daarvan nog in NL.?!

    Weest niet gevreesd ….. de soep wordt meestal heter opgediend dan dat hij gegeten wordt.
    Zodra in land van herkomst de rust is weergekeerd gaan de meeste migranten daar hun heil weer zoeken.

    Mijn vrouw heeft in de perode van apartheid in Zuid Afrika gewoond. Ze is nog steeds bij mij in Nederland en heeft ze het hier goed. Maar de heimwee zal in meer of mindere mate blijven. Bij haar ook.

  10. Jesse 18 oktober 2015 bij 12:59 #

    De cijfers die je in stelling 1 noemt (8700 aanvragen in NL), zijn van de eerste 6 maanden van 2015, dus van vóór de grote golf. Over de eerste 8 maanden van 2015 was dit 17.000. Inclusief nareizigers kom je op 25.000 in de eerste 8 maanden.

    Bron: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/veiligheid-recht/publicaties/artikelen/archief/2015/vooral-mannen-vragen-asiel-aam-vrouwen-en-kinderen-reizen-na.htm

    Inmiddels is de toestroom zo groot, dat de wachtlijst voor het doen van een asielaanvraag is opgelopen tot 5 maanden. Het getal over het aantal aanvragen zegt dus vrij weinig over de omvang van het probleem.

    Het aantal mensen dat bij COA in opvanglocaties zit, is van 25.000 in 2014 gestegen naar 39.000 op 12 oktober 2015.

    Bron: https://www.coa.nl/nl/over-coa/feiten-en-cijfers

  11. Jesse 18 oktober 2015 bij 13:23 #

    Ik ben het op zich wel met de boodschap van je artikel eens, maar misschien is het een idee om de volgende keer een duidelijkere keuze te maken of je een betoog of een beschouwing wil schrijven.

  12. Exquisit 19 oktober 2015 bij 05:24 #

    Waardeloos, eenzijdig stuk.
    Je hebt het zelf over feiten controleren alvorens men iets roept terwijl er overal in je blog aannames terug te vinden zijn.

    Wat echter wel een feit is, is dat er inderdaad een groot deel gelukszoekers bij zijn, mensen uit niet oorlogs gebieden die hier een beter leven zoeken. Overigens is niet slechts de helft man. Als je je ogen een klein stukje verder open doet zie je dat het meerendeels uit mannen bestaat.

    • manischpositief 19 oktober 2015 bij 21:24 #

      Schrijf gerust zelf een betere blog…

    • Pollie 19 oktober 2015 bij 21:46 #

      Graag een onderbouwing van het “feit” dat een groot deel gelukzoekers zijn. Waar kan ik dat “feit” vinden of heb je zelf onderzoek gedaan in een aantal AZC’s?

      Waarom toch steeds zo roepen dat het veel mannen zijn? Hoe logisch is dat als je vlucht en aan een gevaarlijke tocht begint dat het vooral jonge mannen zijn die de oversteek wagen en later proberen op een legale wijze hun gezin of partner te laten overkomen, Ik gok dat er ook weinig 80-jarige mannen in een AZC zitten. Jij zou zelf in zo’n bootje stappen met kinderen en vrouw als er hier oorlog uitbreekt?

  13. Alex Hasen 19 oktober 2015 bij 08:36 #

    Haha 8700 vluchtelingen in het afgelopen half jaar? Nou dat is misschien waar maar de echte toestroom is 2 maanden terug pas begonnen en de overheid heeft het nu over 60000 vluchtelingen die dit jaar ons land binnen komen. En het is niet dat er nu geen nieuwe vluchtelingen meer bij komen dus het worden er een stuk meer. Met de import bruiden meegerekend (heb je het ook niet over), hebben we het hier over tientallen duizenden per jaar lieve schat. Naïef ben je gewoon

    • Pollie 19 oktober 2015 bij 10:33 #

      Je kan gaan lachen over cijfers maar ze gaan over de eerste twee kwartalen en nu kan je binnenkort iets publiceren over kwartaal drie. Je kan wel vooraf prognoses maken maar die kloppen vaak niet. Een jaar geleden werden nog Azc’ s gesloten vanuit de prognose dat er minder toestroom zou komen. Dus wees voorzichtig met getallen vooraf. Zestig duizend is dus echt een slag in de lucht.

      • Alex Hasen 19 oktober 2015 bij 10:54 #

        Ik denk dat de overheid meer weet dan wij tweeën dus als zij het hebben bijgesteld van 35 naar 60 duizend gok ik dat zij verwachten dat het toch net iets anders zal zijn dan gedacht. Een artikel schrijven en dan de 8700 gebruiken is gewoon lachwekkend. Ik hoop dat ze bij jou om de hoek een azc neerzetten.

      • Pollie 19 oktober 2015 bij 17:28 #

        De overheid heeft prognoses ( voor wat ze waard zijn) van 35.000 tot 40.000. Ik ben benieuwd of je een overheidsbericht kan sturen waar gesproken wordt over 60.000. Ik ben die nog niet tegen gekomen.
        Ik woon naast een noodopvang voor vluchtelingen. Nergens last van. Jij al eens binnen geweest in een AZC?

    • manischpositief 19 oktober 2015 bij 21:44 #

      Wil je met de term “lieve schat” de aanname doen, dat ik een vrouw ben? Of heb je ander bewijs dat dit zo is? 😉

      • Alex Hasen 19 oktober 2015 bij 22:16 #

        http://www.telegraaf.nl/binnenland/24612477/__Asielinstroom_opnieuw_bijgesteld__.html oops, dat is toch een stuk meer dan die 8700 he?

      • manischpositief 19 oktober 2015 bij 22:20 #

        Lees aub even deel 2,5…

      • Alex Hasen 19 oktober 2015 bij 22:44 #

        Dit is met name ook voor pollie bedoeld

      • Pollie 20 oktober 2015 bij 07:08 #

        Dat ik een vrouw ben is zeker net zo goed onderzocht als de andere zaken die hier als feiten worden gepresenteerd ?

      • Alex Hasen 19 oktober 2015 bij 22:47 #

        En wat betreft jouw reactie, als je op 12 oktober een stuk plaatst terwijl je in de krant en op het nieuws leest dat het al 5-7x zo veel is als wat je schrijft is het meteen een stuk waar je helemaal niks mee kan. Het is leuk dat je blogt, en dat je zegt dat je geen wetenschapper bent, maar het laat meteen zien dat je niet op de hoogte bent en gewoon heel naief bent. Wat was je doel met je stuk? De positieve kant laten zien? Haha

      • manischpositief 20 oktober 2015 bij 07:20 #

        Voor een blog waar je niets mee kan, ben je er anders wel heel erg druk mee. En ik begrijp niet helemaal waarom ik iets op een bepaalde manier moet doen of schrijven, wederom, schrijf dan zelf een blog en doe het gerust beter dan ik. Overigens, ik ben geen wetenschapper maar heb wel een academische opleiding gedaan. Dus je aanname dat ik niet op de hoogte ben of naief, klopt niet… en het zegt mij eigenlijk dat je na alle reacties en een toelichting in Deel 2,5 de kern van de boodschap nog steeds niet hebt begrepen.

    • Pollie 20 oktober 2015 bij 06:06 #

      Als je echt in cijfers geïnteresseerd bent en in feiten hierbij een link met cijfers tm 12 oktober. Bestudeer ze eens en vraag je dan af of het probleem zo gigantisch is als van sommige kanten wordt gesuggereerd.

      https://infogr.am/vluchtelingen_deel_1

  14. J Huisman 19 oktober 2015 bij 09:12 #

    Beetje vreemde tabel…. eerste half jaar 8000 aanvragen…… Inmiddels komen er 3000 per week binnen! Dus wat moet je hier mee? Prullenbak en grenzen onmiddellijk dicht! Overigens, het zijn geen vluchtelingen! Dat waren ze alleen in bijv Syrië. Als ze aan onze grens komen zijn het gelukzoekers en economische “vluchtelingen”…..

    • Pollie 19 oktober 2015 bij 10:51 #

      Wel apart om te lezen dat mensen weten dat het gelukszoekers zijn of economische vluchtelingen zijn. Hoe weren ze dat? Zelf onderzoek gedaan in een vluchtelingkamp?

      Als er drie miljoen mensen gevlucht zijn voor oorlog en dan in Libanon of Turkiije terecht zijn gekomen ben je dan opeens een gelukzoeker als je na 3 jaar in erbarmelijke omstandigheden in een kamp zoekt naar perspectief voor jezelf en je eventuele kinderen. Dat is een hele normale menselijke behoefte. Is bij elke oorlog in Europa ook gebeurd. Geen hek of muur houdt mensen uiteindelijk tegen.

      Alle grenzen dicht is een illusie. Alleen bijv. de Turkse grens is al 9000 km. We leven in een open samenleving met zoveel grenzen die kan je niet eens allemaal sluiten ook al zou je willen. Zie bijvoorbeeld de grens tussen de VS en Mexico ook niet lukt. Om de zoveel jaar worden alle mensen die tussen de grenzen door geslipt zijn legaal verklaard en dat gaat dan niet om de aantallen zoals nu in Nederland.

  15. Jack derksen 19 oktober 2015 bij 10:44 #

    Het gaat niet altijd om waarheden en de leugens.
    Volgens mij gaat het om beheersbaar gecoördineerde hulpverlening.
    En….. regeren is ook vooruit kijken!
    Laat de politiek hun werk doen.
    Groet, Jack

  16. Helden 19 oktober 2015 bij 13:05 #

    Jammer dat dit zogenaamd ‘niet gekleurde’ stukje juist heel erg uit ‘pro’ geschreven is.

    Moest erg lachen om de stelling dat de helft man is en fusion maar de helft in staat is om te werken!!!!
    Daar wordt de plank al flink misgeslagen.

    Daarnaast de stelling dat de vluchtelingen huizen krijgen toegewezen die toch maar leeg staan door en zgn. Mismatch.
    Wat is dit voor ongefundeerde onzin?
    In de praktijk worden echt mensen benadeeld tov mensen op wachtlijsten. (Spreek uit ervaring)

    Kortom; weer zo’n grachtengordel mening gestoeld op onwaarheden, al pretendeert de schrijver anders….

    Jammer, heel jammer.

    Schrijf gewoon de waarheid (feiten) ipv te vertellen dat je dat doet.

    • manischpositief 19 oktober 2015 bij 21:18 #

      ok, dus ik begrijp dat jij op basis van je eigen (éénmalige?) ervaring, de kennis van de hoofdredacteur van Vastgoedjournaal als ongefundeerde onzin bestempelt? Dus omdat jij een keer op de wachtlijst hebt gestaan, kun je je niet voorstellen dat er een mismatch is op de Nederlandse woningmarkt, waarbij in de ene plaats woningen leegstaan en in de andere sprake is van wachtlijsten… nu werk ik zelf in deze sector dus op dit punt ken ik de werkelijkheid zeer goed. Overigens zit ik niet in de grachtengordel, snap niet wat deze suggestie met de inhoud van het stuk te maken heeft…

  17. M van Klooster 19 oktober 2015 bij 14:43 #

    Dan zit ik toch nog met 1 vraag. De mannen komen veelal alleen. Waarom laten ze vrouw en kinderen daar achter? Mogen die dan letterlijk doodvallen in de oorlog? Ik zou echt niet gaan vluchten zonder vrouw en kinderen hoor.

    • manischpositief 19 oktober 2015 bij 21:34 #

      Dit vind ik echt een goede vraag! Ik weet het antwoord niet, maar deze ga ik ook verder uitzoeken, ik kan me inderdaad zelf ook slecht voorstellen dat je dan als gezin vlucht… dank voor de goede invalshoek!

      • Pollie 19 oktober 2015 bij 21:49 #

        Ik weet ook niet “het ” antwoord maar zou het ook kunnen dat gezonde jonge mannen eerder aan een overtocht beginnen in gammele bootjes of lange tochten dwars door Europa dan vrouwen, kinderen en bejaarden?

      • Bernard 19 oktober 2015 bij 22:14 #

        Me realiserend dat de standaard vluchteling niet bestaat. Een ieder heeft zijn eigen verhaal. Maar er is een grote groep vluchtelingen die eerst een paar jaar in een kamp in Turkije gezeten heeft. Kinderen gaan al jaren niet meer naar school. Men raakt door het geld heen.. Men heeft zeg maar nog zo’n 2000 euro over. Een zinnige besteding voor dat laatste geld lijkt een reis naar Europa te zijn. Alleen de man. Kinderen kun je beter niet wagen aan zo’n riskante reis. Trouwens er is ook geen geld meer voor het hele gezin. Hopelijk krijgt de man snel een status in een Europees land zodat hij zijn vrouw en kinderen met fatsoenlijk vervoer over kan laten komen.

  18. sven 19 oktober 2015 bij 20:01 #

    Wat is dit een achterlijk stuk. Zal ik me even herroepen op feiten?

    – de duitse, zweedse en deense media hebben de opdracht gekregen om de erge misstanden rondom migranten en asielzoekers niet openbaar te maken. Dit om te voorkomen dat de bevolking in verzet komt. Dit is ook vooral gaande in duitsland. Het aantal misstanden en verkrachtingen van duitse vrouwen wordt in de doofpot gestopt. Bovendien doen mensen overal hun behoeftes en zijn vrouwen in azc’s niet veilig en wordt er overal gevochten.
    – het aantal verkrachtingen in zweden is met 1472% toegenomen sinds de massaintegratie in 1975 begon door keuzes van de Zweedse regering. Bovendien het aantal misdaden net 300% gestegen.
    – het aantal asielzoekers in nederland met een baan (die hier al langere tijd zitten) is 46% waarbij dit percentage bij somaliers maar 20% is. Ik ken buitenlanders die na 10 jaar nog geen fatsoenlijk woord nederlands spreken. Denken dat al deze mensen hier zullen integreren is een illusie.
    – de deense regering kan de extremistische moslims niet meer de baas zijn. Massale trek uit kopenhagen naar platte land en immense toename van geweld. De regering twijfelt of ze de eisen van sharia in wijken en voorsteden maar zal inwilligen om escalatie te voorkomen (www.franklinterhorst.nl en vrijspreker.nl) geweld tegen vrouwen neemt toe en geweld tegen christenen en joden ook.
    – duitsland krijgt bijna een miljoen immigranten binnen in een jaar waarbij de cultuur van deze immigranten haaks staat op de onze en de Duitse. “Westerse tradities moeten verboden worden” en alcohol is taboe. Grote groepen skanderen allah akbar en over invoer van sharia.
    – 80% vd asielzoekers zijn man. lul niet dat er geen gelukszoekers zijn. Je wilt niet weten hoeveel pakistanen en afghanen in griekenland op kos en lesbos zitten die helemaal niet in een oorlog zitten. Ze horen dat ze een huis en rijkdom kunnen krijgen in de EU dankzij onze trut uit Duitsland.
    – een feit uit eigen ervaring: asielzoekers bij mij in de buurt kregen slaatjes en voedsel uitgedeeld maar hoefden dit niet want het was niet halal. Indien je echt vluchteling bent neem je dit voor lief. Bovendien zijn er filmpjes van “vluchtelibgen” die in hongarije en duitsland voor jaren voedsel en drinken vernietigen met een eis om asiel of doorstroom. Geen reden om medelijden te hebben.
    – onderzoek heeft uitgewezen dat t gemiddeld 10 000 kost om vanuit midden oosten hier naar toe te komen. Laat ze van dit geld alsjeblieft een bestaan opbouwen in hun eigen omgeving of regio waar ze veilig kunnen zijn zoals jordanie.
    – de kosten van asiel gaan richting de miljard terwijl er in nederland meer dan een miljoen mensen onder de armoedegrens leven. Op zorg wordt gekort, 300.000 mensen konden afgelopeb jaar hun zorgverzekerinh niet betaken. Duizenden mensen zijn letterlijk uit hun huurhuizen gezet. Eigen volk eerst!
    – 65% vd duitse bevolking is tegen het gevoerde immigrantenbeleid van merkel. Dit blijkt ook uit alle commotie en en peilingen en aanwas van rechtse partijen zoals pegida. Ook in nederland staat geert het hoogste in de peilingen. Laat het volk dan ook mee beslissen en duw die azc’s niet door de strot!
    – de koran bevat teksten waarin letterlijk staat dat ongelovigen moeten stervrn en dat het niet erg is als er misdaden tegen ongelovigen worden gepleegd. Ze zijn immers voor het goede doel. Ook worden joden letterlijk als zwijnen afgebeeld. Dit gebeurt op grote schaal in de islamitische wereld. Maar o jee als mohammed in een cartoon anders wordt afgebeeld (2012 in denemarken, 2015 in frankrijk).
    – stop alsjeblieft met je nos-bronnen of beter: met het schrijven van zelfbedachte feiten. Het zijn meningen. Het gros wat ik hier boven op noem zijn feiten.

    Eerst ons eigen volk helpen, dan bekommeren om anderen. Indien wij niet oppassen verislamiseert Europa en we houden allemaal oogkleppen op en willen goed zijn voor vluchtelingen. Wij kunnen echter de puinhoop van het midden oosten niet goedmaken. In bijna elk land zijn wel militanten of rebellengroepen die elkaar afschieten of vechten tegen elkaar of met de regering.

    Kijk alsjeblieft verder dan dat je neus lang is. Er wordt ons eentonig beeld voorgehouden in de media en we zijn allemaal bang om onze mond open te trekken. Ik zal iig geen mensen helpen die vlees weigereh omdat het niet halal is. Ik zal geen medelijden hebben met mensen dir zeiken dat t eten niet lekker is en dat het stinkt in een tent. Wees verdomme dankbaar, in syrue sliep je bij wijze van spreken in een huis gemaakt van stierenstront. We moeten ons land behoeden voor de problemen die gaan komen: islamitische jongeren wordt met de paplepek ingegoten dat vrouwen bedekt moeten worden en dat jodenen en christenen honden zijn.

    Ik ben er voor mensen die dankbaar zijn en echt vluchten voor oorlog, maar daarbij eerst onze ouderen helpen die ons land hebben opgebouwd.

    • manischpositief 19 oktober 2015 bij 21:21 #

      zucht………..ik laat deze reactie toe omdat ik vind dat iedereen een mening mag hebben en het flauw zou zijn om een afwijkende mening te blokken…..maar echt….hoe kun je mij verwijten dat ik een achterlijk stuk schrijf en vervolgens van alles roepen zonder ook maar 1 bewering te onderbouwen met bewijs??

    • Pollie 19 oktober 2015 bij 21:37 #

      Ja de reactie van Sven is er wel een om moe van te worden. Waar moet je nog op rangeren op wat hij als feiten presenteert? Geef eens een onderbouwing van al deze zogenaamd concrete feiten. Waar staat bewezen dat de media de opdracht (?) hebben gekregen van ? om niks negatiefs te publiceren? Massaal zouden vrouwen verkracht worden en dat lukt dan allemaal om stil te houden. Je moet wel een heel verdrietig mensbeeld hebben om dat soort dingen te geloven of te beweren. De “cijfers” zijn te bizar om op in te gaan dus als je nog wat onderbouwingen kan vinden uit serieuze berichten van ministeries of serieuze media dan hoor ik het graag. Maar dat zal natuurlijk niet kunnen vanwege het complot om niks negatiefs over vluchtelingen te publiceren. En dan de cijfers van de blog hier achterlijk noemen?

    • welvaartanders 21 oktober 2015 bij 19:30 #

      Uit eigen beleving weet ik dat velen na enkele jaren Nederland of een ander opvangland weer zullen verlaten. Natuurlijk zullen er problemen zijn, zou ook onlogisch zijn als dit niet het geval is. Zet 1000 Nederlanders in een tent in Turkije, Iran, Afghanistan, China of een Afrikaans land en je zult waarschijnlijk hetzelfde meemaken. Want wat zullen wij onze schone drinkwater missen, diarree krijgen van ander eten, honden moeten eten omdat het daar wellicht gebruikelijk is. Geen toiletten maar gaten in de grond of een houten kakdoos en als je geluk hebt uiteindelijk ook nog een huis van “stierenstront”. Zou er incontinentie materiaal zijn of tampons, zijn mijn medicijnen daar wel voorhanden of kennen ze mijn ziekte niet omdat het een welvaarts ziekte is. Ongelovigen die niet bidden en anderen de rust verstoren als ze wel willen bidden. Hoe tolerant zouden wij dan zijn? We kunnen natuurlijk ook met een paar miljoen, ons buurland gaan bezoeken. Want dat stelt u voor. Met 10.000 euro (heb ze helaas niet en ook de meeste asielzoekers die binnenkomen niet en voor ons met de hogere inkomens zou dat misschien wel 30.000 moeten zijn) een huis beschikbaar krijgen en aldaar een toekomst opbouwen. Hmmm zal nog niet meevallen denk ik zo.Stel dat ook de buurlanden nog een beroep op dit buurland moeten gaan doen omdat ook daar de situatie niet meer te houden is……….wordt dringen voor huis, werk, zorg etc. En wat als ik dat geld niet heb? Mijn gevoel zegt dat we ons dan ook niet meer zo netjes gedragen. Opvang in eigen regio, goed idee maar 1 land kan nooit al die mensen alleen herbergen.
      Veel van de mensen die de door u genoemde Geert zo hoog achten, doen dat maar om 1 ding. Namelijk zijn immigratie/moslim haat. Dit weet hij ongeloofelijk goed te verspreiden, niet de haat, maar wat wij allemaal wel niet moeten inleveren waardoor de haat vanzelf groeit. Als men eens verder zou kijken en zien waar zijn Partij de afgelopen jaren mee heeft ingestemd of heeft verworpen, dan blijft er weinig over van zijn geschreeuw om Nederlanders eerst…….. ja een specifieke groep wellicht die het nu ook al niet slecht heeft, maar of het mij en mijn buurman een beter bestaan zal geven is maar zeer de vraag!
      Op zorg wordt gekort dat klopt, maar als ik bij enkele zorgcentra kijk die ik toevallig ken, dan kan dit ook. Met een ander beleid kan je ook nog steeds zorgen voor onze ouderen en mensen die het echt nodig hebben. Dat we als maatschappij daarbij zelf ook ons steentje moeten bijdragen kan ik mij in vinden. Dat een directie/bestuur zich verrijkt met torenhoge salarissen en vangnet regelingen en vervolgens de ouderen laat stikken omdat hun eigen zakken een te groot deel van het budget hebben opgesnoept, heb ik veel moeite mee. Evenals medicijnen die in grote voorraden worden verstrekt en moeten worden vernietigd omdat men de behandeling moet staken. Ter illustratie……op 1 dag lees ik op een belangensite van chronische zieken, van drie mensen die hun medicatie moeten laten vernietigen. Waarde 12.000 euro. 3 personen, max 90 dagen medicatie, waarschijnlijk gemiddeld ongeveer 1,5 maand. Treurig nietwaar. Verkeerd uitgegeven medicatie…..helaas al voorzien van een sticker, dus maar naar de vernietiging want mag hier niet meer verkocht worden, terwijl het nog op de balie van de apotheek ligt. Zomaar twee voorbeelden. Betaalbare zorg kan er nog steeds zijn maar vraagt een omschakeling en er is niet op bezuinigd omdat er ineens zoveel instroom van asielzoekers is.

      Mensen zijn niet meer gewend om anders te denken, het was wel gemakkelijk zoals het ging. En als je in je eigen “welvaart” wordt “beperkt” dan zoek je een gemakkelijke schuldige die zich moeilijk kan verdedigen.

  19. Bregje 19 oktober 2015 bij 20:31 #

    Alleen maar een klein berichtje om te laten weten dat ik je posts fijn en goed vind!

  20. manischpositief 19 oktober 2015 bij 21:29 #

    Beste Lezers, voordat je nu reageert, vanaf 19 oktober is “De Vluchtelingen Deel 2,5” waarin een aantal vragen of opmerkingen in de reacties worden beantwoord. Je kan er voor kiezen om die eerst even te lezen.
    Bedankt

  21. Jos.Van.Loon 20 oktober 2015 bij 16:27 #

    Ik vind het goed, dat U het zo probeert uit te leggen,het zou wel eens kunnen kloppen wat U zegt
    Maar er is de laatste maanden erg veel verandert zodat er nu een heel ander beeld is ontstaan zoals U hier beschrijft
    Er zij de laatste 2 maanden meer mensen binnen gekomen,dan de rest van het jaar
    Maar ik vind het wel fijn. dat er iemand op staat die het zo probeert uit te leggen
    Ik wens U veel succes en blij U hierin volgen
    m.v.g. Jos

  22. robert 21 oktober 2015 bij 05:51 #

    Wat wordt bedoeld met (stelling 2) “…de helft man is en in staat te werken”. Volgens mij is veel meer dan de helft man. Maar dat ter zijde. Maar kunnen vrouwen dan niet werken?

  23. Bram 22 oktober 2015 bij 19:54 #

    Misschien ook eens interessant om te kijken naar cijfers omtrent criminaliteit. Als je die prins carnaval uit Venlo moet geloven dan is straks niemand in Nederland meer veilig voor asielzoekers (al denk ik eerder dat het andersom is……)

    • Pollie 22 oktober 2015 bij 21:37 #

      Verschillende mensen hebben in hun reacties hier aangegeven dat het ergens wel logisch is dat mensen gaan schelden en bedreigen want er wordt niet naar hun (tegenstanders van AZC’s) geluisterd. Als ik gisteren de bijeenkomst in Steenbergen zie dan vraag ik me af wie luistert er nou eigenlijk niet naar wie?

  24. Jolie 23 oktober 2015 bij 00:19 #

    DIT IS ALLEMAAL FUCKING ONZIN!!!!!!!!!!!!!! ROT OP

    • manischpositief 23 oktober 2015 bij 14:44 #

      Aha….die reactie hadden we nog niet…;-)

      • Pollie 23 oktober 2015 bij 14:55 #

        Sterke reactie dat schelden. Gisteren in Steenbergen geweest ?

    • Bernard 23 oktober 2015 bij 15:34 #

      Een dag te laat. Gisteren was het CAPSLOCK-day.

  25. Nicky Jongmans 23 oktober 2015 bij 21:23 #

    Dat zijn mooie cijfers. .. Hoeveel van deze islamitische vluchtelingen zijn ook daadwerkelijk bereid om der eigen aan te passen. ..
    Mannen en vrouwen gelijke rechten bijv
    Vind dat je zoiezo gezeik op je afroept. Denk je da die landen ons zouden helpen, die verafschuwen ons

  26. Hendrik 24 oktober 2015 bij 14:51 #

    Voor het punt wat de schrijver wenst te maken is het een tamelijk onzinnig stuk. De cijfers gaan over de eerste 6 maanden van dit jaar. Iedereen weet dat de echte stroom vluchtelingen haar ons land pas na juli is gearriveerd. Op zijn minst was het artikel op moment van plaatsing zal zwaar achterhaald. Heeft de schrijver soms bij dezelfde kapper zijnd haar geblondeerd?

    • manischpositief 24 oktober 2015 bij 15:18 #

      Als Hendrik de moeite had genomen om alle reacties te lezen en ook Deel 2,5 dan zou je inzien dat deze reactie al diverse keren is gemaakt en daarmee onzinnig is. Mijn antwoord hierop is hetzelfde als ik al eerder heb gezegd op vergelijkbare reacties…..ik nodig je van harte uit om zelf een andere en betere blog te schrijven, op je eigen manier. Ik ga niet nog een keer uitleggen waarom ik het geschreven heb zoals en wanneer ik het geschreven heb.

  27. Ron 25 oktober 2015 bij 10:32 #

    Leuk vergelijk, maar volgens mij bestaat Europa uit heel wat meer landen. Je tabel is incompleet, en men kan er dus geen duidelijke conclusie van trekken.

    • manischpositief 25 oktober 2015 bij 12:04 #

      Hallo Ron…dan heb je de tabel niet echt goed bekeken…onderaan staat een verzamelpost overige, deze tabel sluit namelijk aan met het aantal inwoners in de EU, wat sowieso ook niet hetzelfde is als Europa. De tabel is derhalve wel compleet….

  28. DreTje1908 26 oktober 2015 bij 06:12 #

    Ik lees hier zonet op de site dat er UFO’s bestaan. Hoe serieus moet ik dit hier nog nemen dan?

    • manischpositief 26 oktober 2015 bij 06:15 #

      Dat is de titel van een boek van Prof Ir Coen Vermeeren van TU Delft, hoe serieus kan je zo iemand nemen inderdaad? Heb je het stuk ook werkelijk gelezen?

      • DreTje1908 26 oktober 2015 bij 06:18 #

        Yup vandaar ook me inbreng. Maar goed, me mening is al verspreid tussen de opmerkingen hierboven dus zal niet in herhaling vallen. Je hebt zeker ook een schijt hekel aan zwarte piet of valt dat nog mee?

      • manischpositief 26 oktober 2015 bij 08:36 #

        Ik zie het causale verband niet tussen vluchtelingen, ufo’s en zwarte piet? 😉 tenzij er een ufo vol met zwarte pieten landt die de vluchtelingen gaan helpen…. 🙂

  29. DreTje1908 26 oktober 2015 bij 06:15 #

    Ik lees net op deze site dat er UFO’s bestaan. Hoe serieus moet ik deze site nog nemen dan?

  30. Alessandro Damino 26 oktober 2015 bij 09:40 #

    Mijn mening over asielzoekers, en andere dingen die dit kunnen raken:

    We bewonen met allen de aarde. Zo ook flora en fauna. Wie geeft ons het recht, om te denken dat we deze niet hoeven te delen? Wie zijn wij, om te denken dat maar ook iets op deze aarde van ons is? Wij zijn van de aarde, en de aarde niet van ons.

  31. Chantal 27 oktober 2015 bij 01:47 #

    Blijf dit soort blogs posten! Voor mij onbegrijpelijk dat sommige lezers gaan ‘mierenneuken’ op details, terwijl ze de bredere boodschap niet willen of kunnen inzien? Wie zijn wij om te oordelen over mensen die vluchten van oorlog, geweld vanuit ons veilige wereldje? Wie zijn wij? Hoezo kunnen we onze energie niet kanaliseren om mensen te helpen? Omdat dat nodig is én een beter gevoel geeft dan geklaag en angst? Blijf schrijven!!!!

  32. Mary 28 oktober 2015 bij 19:12 #

    Bij mij de vluchtelingen welkom. Je moet je is indenken dat het jezelf overkomt en moet vluchten.wat zou je het land en mensen dankbaar zijn als ze je opvangen met je verdriet: Geef die mensen een klein beetje geluk en liefde in Nederland ze hebben al zoveel meegemaakt en verdriet WELKOM
    Mensen

  33. Jakob Vlietstra 29 oktober 2015 bij 00:45 #

    Goed onderwerp Maud. Mijn allerbeste wensen met de uitwerking van de onherroepelijke ver- en gevolgen. En zijn al die mensen die Wilders verheerlijken en volgen niet van hetzelfde soort dat zo gemakkelijk 85 jaar geleden de Hitlergroet leerde en de resultaten in de praktijk brachten?.

Trackbacks/Pingbacks

  1. De Vluchtelingen (Deel 2,5) | Manisch Positief - 18 oktober 2015

    […] dacht ik, het zou logisch zijn om dan eerst het eerste halfjaar 2015 te bekijken. Dat werd dus “De Vluchtelingen (Deel 2) De waarheden en de leugens”. En dan doe ik in een derde deel, iets later in oktober, of misschien in november, een blogpost […]

  2. Vluchtelingen in de wijk - Paul's Life - 19 oktober 2015

    […] ManischPositief zijn er twee berichten over geschreven. De feiten en cijfers zijn uiteraard voor interpretatie vatbaar, maar er is een […]

  3. De Vluchtelingen (Deel 2) De waarheden en de leugens | Gerrit Tienkamp - 6 april 2016

    […] Source: De Vluchtelingen (Deel 2) De waarheden en de leugens […]

  4. Vluchtelingen Deel 4 De waarheid en de leugens | Manisch Positief - 11 januari 2017

    […] Voor eerdere blogs en info zie: De Vluchtelingen (Deel 2) De waarheden en de leugens […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s